Designkonkurrence: Gave til EU-formandskabet 2025
I forbindelse med Danmarks EU-formandskab i andet halvår af 2025 inviterer Udenrigsministeriet og Design denmark designere til at deltage i en designkonkurrence om at skabe en unik og betydningsfuld gave, der kan overrækkes til bl.a. regeringsledere, ministre, kommissærer, deltagere ved Europa Parlamentets formandskonference, nationalbankchefer og andre VIP’s under formandskabet.
Gaven skal afspejle danske og europæiske værdier og samtidig være innovativ og bæredygtig. Formålet med konkurrencen er at skabe et katalog af kreative gaveforslag, hvoraf én gave vil blive udvalgt som den officielle gave for EU-formandskabet.
Konkurrencens rammer:
- Pris per gave: Max 750 kr. ekskl. moms
- Antal: Ca. 1.000 stk. (det præcise antal kvalificeres senere)
- Ønsker til gaven:
- Skal have brugsværdi, så modtageren tager den med hjem og bruger den.
- Må ikke være elektronik.
- Må ikke være beklædning.
- Skal være kønsneutral.
- Skal være nem at transportere og rejse med.
Temaer og Fokusområder:
- Bæredygtighed: Gaven skal være bæredygtig, både i materialer og produktion.
- Fælles Fremtid: Designet skal afspejle visionen om en fælles europæisk fremtid og samarbejde.
- Dansk og Europæisk Identitet: Gaven skal symbolisere både dansk designtradition og europæiske værdier.
- Nytænkning og Innovation: Vi opfordrer til nye og innovative løsninger, der bryder med det traditionelle og viser vejen frem.
- Ungt Design: Unge designere og upcoming talenter opfordres til at deltage, men konkurrencen er åben for alle.
Samarbejde og Dokumentation:
Konkurrenceforslagene skal udvikles i tæt samarbejde mellem designer og producent. Der skal indleveres dokumentation for:
- Kvalitet: Bevis for designets holdbarhed og funktion.
- Bæredygtighed: Information om bæredygtige materialer og produktion.
- Pris: Dokumentation for at designet kan produceres inden for budgettet på op til max 750 kr. pr. gave.
- Leveringssikkerhed: Garanti for at det ønskede antal gaver kan leveres rettidigt og i henhold til aftalte specifikationer.
Konkurrenceproces i Tre Step:
- Indledende fase: Designere indsender deres designs, skitser og eventuelle prototyper til evaluering.
- Shortlist og præsentation: 3-5 finalister vil blive udvalgt af en jury bestående af fire udpegede fagdommere og tre udpegede repræsentanter for embedsværket. Finalisterne præsenteres for europaministeren, som træffer beslutning om den officielle gave.
- Offentliggørelse af vinder-team: Efter endelig evaluering vil det vindende design og det tilhørende team af designer og producent blive offentliggjort som den officielle gave til EU-formandskabet 2025.
Præmier – Æren og honorering til første, anden og tredjepladsen.
Der vil være en symbolsk honorering af de tre bedste designs.
Førsteplads:
- At producere gaven cirka á 1000 stk. (det præcise antal kvalificeres senere) til op til 750 kr stk. pris inkl. potentiel avance*
- Honorar på 31.500 kr.
- Æren af at få sit design udvalgt som den officielle gave for EU-formandskabet 2025, samt muligheden for at skabe et værdifuldt samarbejde med både Udenrigsministeriet og internationale repræsentanter
Andenplads:
- Honorar på 26.250 kr.
- Mulighed for at nævne at man er udvalgt som nummer to som gaven til EU Formandskabet 2025
Tredjeplads:
- Honorar på 17.250 kr.
- Mulighed for at nævne at man er udvalgt som nummer tre som gaven til EU Formandskabet 2025
Vinderne accepterer ved modtagelsen af præmien at blive offentliggjort og omtalt i diverse medier.
Krav til Indsendelse – Anonym Deltagelse:
Alle deltagere ansøger anonymt og indsender deres materiale fysisk til den angivne adresse.
Materialet skal bestå af:
- En forseglet kuvert, hvorpå kontaktoplysninger på designer og producent vedlægges.
- På forsiden af kuverten påføres en særlig selvvalgt kode sammen med afsenderens kontaktoplysninger. Koden skal også gengives i det indsendte materiale – men denne gang uden kontaktoplysninger, så anonymiteten sikres i forhold til juryens bedømmelse, da de ikke vil modtage kuverten, men kun indholdet.
- Den indsendte dokumentation skal være på max fem A3-format ark og skal omfatte:
- Detaljeret beskrivelse af designet, dets anvendelse og kort beskrivelse af, hvorledes designet lever op til konkurrencens værdier.
- Information om materialevalg og produktion med fokus på bæredygtighed.
- Visualisering af designet (skitser, renderinger eller prototyper).
- Budgetoverslag, der sikrer, at prisen pr. gave ikke overstiger 750 kr ekskl. moms.
- Dokumentation for kvalitet, pris og leveringssikkerhed.
- Designet/produktet må ikke være i produktion, have været eller blive offentliggjort før EU topmødet og må først markedsføres og sælges til andre kunder 6 mdr. efter topmødet.
- Andres ophavsret skal naturligvis respekteres.
Ophavsret:
Ophavsretten forbliver hos konkurrencedeltageren, mens udnyttelsesretten til det værk, der udvælges som 1. pladsen, tilfalder Udenrigsministeriet under formandskabsperioden, hvor der først må sælges og markedsføres egenrådigt efter 6 måneder fra d. 1 juni 2025. Efter endt formandsperiode går udnyttelsesgraden tilbage til vinderen, men aftalen kan evt. forlænges, hvis begge parter ønsker dette.
Frister:
Alle forslag skal indsendes senest mandag d. 10. december 2024 kl. 12:00.
Deadline for første halvdel af levering til Udenrigsministeriet: d. 1. maj 2025
Deadline for anden halvdel af levering til Udenrigsministeriet: d. 15. juni 2025 (kan ændres til senere)
Jury:
Bliver annonceret senere i processen.
Kontakt og indsendelse:
For spørgsmål eller yderligere information, kontakt:
ANNE-METTE LAIER / ANNLAI@UM.DK
FULDMÆGTIG / EU-FORMANDSKABSLOGISTIK (EULOG)
MOBIL +4523656697
Forslag kan indsendes til na@designdenmark.dk, med emnet: ”EU Formandskab” eller fysisk til adressen:
Design denmark
Vesterbrogade 208
1800 Frederiksberg C
Vi ser frem til at modtage jeres kreative og innovative forslag, som vil være med til at markere Danmarks EU-formandskab i 2025 på en helt særlig måde.
*Der vil foretages en endelig kontraktforhandling mellem vinderen og Udenrigsministeriet.
Se PDF version
Se annoncering på udenrigsministeriets hjemmeside HER